El pacient i l’alumne sempre son la mateixa persona
Professor: Oscar Puigardeu Aramendia
Adreçat a: professionals de la salut mental que tinguin formació en psicologia clínica i docents d’atenció a la diversitat o orientadors/res.
Objectius:
- Reflexionar sobre les trobades entre els professionals de la salut mental i els professionals de l’educació.
- Coneixement i desconeixement entre Salut i Escola. Prejudicis, mals entesos i espais per la col·laboració.
- Aspectes tècnics de les trobades interprofessionals multidisciplinaris.
- Estratègies pel treball en xarxa i la construcció de casos.
- Aspectes ètics en la col·laboració entre els espais terapèutics i els espais educatius.
Contingut:
Objectius de les trobades salut/escola
- Enquadrament de les trobades
- Funcions i rols
- Continguts de les trobades
Que desconeix l’escola de salut
- Com entén l’escola el diagnòstic i quin us en fa
- Com entén l’escola el procés terapèutic
- Com entén l’escola una hospitalització psiquiàtrica
Que desconeix salut de l’escola
- Recursos educatius per l’alumnat amb trastorn mental
- Models d’intervenció i metodologies en els centres educatius
- El context real i el grup classe en els centres educatius
- El paper de les famílies davant les dificultats en salut mental
Intervenció en xarxa
- Reconeixement de rols i funcions
- Lideratge i treball en Xarxa
- Establiment de focus de treball
Família i infant (alumne i pacient)
- Participació i informació de la família
- Retorn a l’infant/jove
- Situacions d’especial dificultat
Aspectes ètics
- Confidencialitat
- Be superior del menor
- Situacions de risc
Duració: 10 hores en total, de les quals:
– 8 hores de classe virtual o presencial (a determinar), distribuïdes en 2 sessions de 4h.
–2 hores de treball autònom dels assistents destinades a la preparació de la vinyeta clínica a presentar i/o lectura del material bibliogràfic.
Horari: 2 sessions de 4 hores.
Calendari: Dos dissabtes del primer trimestre a concretar.
Preu: 150 Euros. Membres SCRIMP y col·legiats/des COPC: 120 Euros (20% de descompte).
Observacions: Seria de molt interès poder realitzar en el curs l’anàlisi i discussió d’algunes vinyetes clíniques aportades pels assistents. Per aquest motiu es proposa a tots els assistents, en la mesura del possible, que puguin preparar la presentació d’una situació de trobada entre l’àmbit sanitari i educatiu per poder-ne fer un treball durant les sessions. Aquest no és un requisit per participar en el curs.
Bibliografia recomanada:
– Amoros, J (2009). Comportamentes pertorbadors i serveis educatius Ambits depsicopedagogia: revista catalana de psicopedagogia i educació, ISSN 1885-6365,Nº. 27, 2009, págs. 9-13
– Pérez Triviño, M. J. (2012) Treball En Xarxa: Una Proposta metodológica Per Promoure La Coresponsabilitat En l’educació Al Territori. A educació Social. Revista d’intervenció Socioeducativa. 49, 131-44,
– Puigardeu, O. (2021)Aspectes ètics de l’ús de mesures de contenció coercitiva en l’entorn educatiu. A REIRE: revista d’innovació i recerca en educació, 14, 2.
– Puigardeu, O. Giner, T. (2010) El trabajo en red en la intervención. Organización y gestión educativa. A Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, , Vol. 18, Nº 2, 2010, págs. 20-23.
– Ubieto, R. (2007). Modelos de trabajo en red. Educación social. A revista de intervención socioeducativa. 36, 26-39.
Professor:
Oscar Puigardeu Aramendia és doctor en psicologia per la URLL, Màster en atenció educativa a la diversitat per la UNED, Màster en psicodiagnòstic UPF i Màster en psicoteràpia per la URLL. Especialista en Rorschach i membre de la ISR, SERYMP i SCRIMP. Actualment és el coordinador del CRETDIC de Barcelona Ciutat (Departament d’Ensenyament), professor associat de la UB i professor col·laborador de la UOC.